Varför inte låta artiklarna i Gung bara rinna över automatiskt till Shopify?
- Camilla Jäntti, marknads- och e-handelsansvarig på Cross Sportswear
Cross Sportswear grundades av två passionerade golfare från Göteborg och har sedan starten 1986 designat och producerat sportkläder av svensk kvalité för en aktiv livsstil. Visionen är att finnas där livet möter sport, eller så elegant som det låter på engelska: “Where life and sports cross”. Genom unik kunskap och avancerade teknologier har man idag ett brett utbud av artiklar som håller dig torr och fräsch genom alla 18 hål på banan, trots tufft klimat. Kort sagt så tar Cross dig från punkt A till B, och gör det med stil. Idag på Cross arbetar det 5 personer på huvudkontoret i Stockholm, 1 i Göteborg med fokus logistik och kundsupport, samt 2 i Shanghai som ansvarar för produktionen. Totalt har Cross agenter och distributörer på 20 olika marknader.
Utmaningar med tidigare e-handelslösning
Cross Sportswear använde tidigare en kombination av WooCommerce och WordPress för att driva sin B2C-verksamhet. Denna lösning orsakade dock återkommande problem, särskilt när det gällde manuella processer och hanteringen av reor. Teamet fick ofta lägga tid på att åtgärda buggar och hantera ordrar manuellt, vilket skapade ineffektivitet och frustration. När det blev uppenbart att de inte kunde ta sin e-handel till den nivå de önskade, började Cross undersöka alternativa lösningar.
“Från att spendera mycket dyrbar tid på manuellt dubbelarbete och felsökning i WooCommerce har Shopify via Gung öppnat många dörrar. Vi utför inget dubbelarbete, minimalt med manuellt arbete, och kan istället fokusera på våra kärnprocesser,” berättar Camilla Jäntti, marknads- och e-handelsansvarig för Cross.
Med ett litet, sammansvetsat team behövde de en plattform som kunde hantera flöden automatiskt och minimera den administrativa bördan. Därför valde Cross att samarbeta med Gung, som de redan använde för sina B2B- och B2S-lösningar. Efter att ha genomfört samtal och en omfattande projektledning, integrerade Cross en ny e-handelsplattform via Shopify, vilket bidrog till ett effektivare arbetssätt. Tid som tidigare gick åt till att manuellt hantera ordrar och rätta till fel kunde nu frigöras och användas till mer strategiska uppgifter.
Fullt fokus på expansion och automatiserade processer
Genom att automatisera sina processer och implementera Shopify via Gung har Cross Sportswear kunnat minska mängden manuellt arbete och istället fokusera på tillväxt. Planen är nu att expandera både på befintliga marknader och att utforska nya marknader utanför Sverige. Automatiseringarna har varit avgörande för att göra detta möjligt. “Gung kommer vara ett viktigt verktyg i vår expansion, speciellt som ett säljverktyg. Vi har redan sett hur Gung underlättar för våra säljare på många olika plan,” förklarar Camilla.
Tidigare använde Cross en e-handel som var helt fristående, men med integrationen mellan Gung och Shopify har de nu en centraliserad plattform för både B2B och B2C. “Tidigare hade vi en e-handel som var helt fristående, men nu kommer det underlätta i vår expansion att vi har Gung PIM och fyller i data på ett ställe som sedermera går ut till B2B och B2C automatiskt – de facto att vi bara behöver jobba med en källa för flera kanaler kommer underlätta mycket i arbetet som krävs för att expandera snabbt och smärtfritt,” tillägger Camilla. Eftersom Gung PIM har bidragit till att all data samlats på ett ställe så kan man med enkelhet sprida den datan till nya kanaler. Detta är något som låg till grund att Cross ansåg Gung också vara en bra B2C-partner.
Vad gillar Cross Sportswear extra mycket med Gung?
“Gung är väldigt lättanvändligt, smidigt, och funkar bra. Det finns även många olika möjligheter som skulle underlätta vårt arbete enormt”.
Vidare beskriver Camilla den process som tog Cross från en svårarbetad e-handel till en av yttersta grad automatiskt hanterad plattform: “Efter vi bestämt oss i samtal med Mats hos er, så tog Hanna över processen för implementering och skötte den med bravur. Vi hade en öppen kommunikation och ett mycket effektivt workflow. Hanna var tydlig med resan från 0-100 och delegerade uppgifter som kunde skötas simultant medan e-handeln byggdes. Vidare var också Hanna väldigt transparent med framstegen som gjordes vilket gjorde att vi som kund fick en mycket bra inblick i vad som är möjligt i Shopify”.
Vi på Gung riktar ett enormt tack till Camilla Jäntti och Cross för en härlig intervju, samt till att de är en underbar kund att arbeta med. Vi önskar Cross all lycka med den expansion som nu väntar och vi kommer göra allt för att bidra till deras framgång.