Vi kan själva uppdatera produktinformation i PIM, ändra i ett flöde, eller lägga till en logga på en bild, utan att vi behöver ringa en konsult för minsta lilla ändring.
- Gustav Höjelid, E-com Manager @ Galvin Green
Galvin Green är ett svenskt golfklädesmärke som erbjuder funktionella plagg och tillbehör i hög kvalitet. Grundat 1990 av Tomas Nilsson, syns företaget idag över hela Europa och även andra delar av världen som Nordamerika och Asien.
Manuell hantering av produktdata blev en stor belastning på kundtjänst och ledde till sämre köpupplevelse för kunder
När Galvin Green kom igång och växte under 90-talet och 00-talet syntes de mycket i golftidningar, och hade även sin egna golfkatalog där de visade upp märket och sina produkter. Men i takt med att digitaliseringen tog fart, insåg de att det vore passande med en e-handel. Strax innan denna drog igång tog de kontakt med Gung för att kunna få ordning i sin produktdata.
- ”Vi hade flera stora kunder som började kräva produktdata från oss, och det blev en stor belastning på kundtjänst som fick sitta manuellt och mejla ut produktinformation.” berättar Gustav Höjelid, E-com Manager på Galvin Green. “Det blev inte heller en bra köpupplevelse för kunderna som behövde ringa eller mejla för att få datan.”
De behövde ett PIM-system för att strukturera och distribuera all produktinformation, och när de letade efter en lösning hörde de mycket gott om Gung. Till slut valde de att investera i Gungs PIM-system, men började även använda tjänsterna som erbjuds inom B2B och B2S.
- “Vi frågade runt lite, och fick höra mycket gott om Gung. När vi pratade med dem, kände vi också snabbt ett starkt förtroende för dem”, berättar Gustav. “Framför allt så var det deras expertis, och att de kunde förmedla en tydlig plan för oss framåt. Både vad och hur vi borde göra för att använda Gung framgångsrikt. Det var viktigt för oss att få det stödet, och dessutom på ett sätt som vi lätt kunde ta till oss.”
Bytet till Microsoft Business Central
I december 2022 tog Galvin Green steget att byta affärssystem. Men trots bytet ville Galvin Green fortsätta arbeta med Gung även i nya affärssystemet. I flytten till Business Central var Gungs roll att flytta med Gung-produkten, så att alla processer kunde fortsätta flyta på som tidigare. Galvin Green blev mycket nöjda och är idag helt igång med Business Central som affärssystem.
- "Vårt tidigare affärssystem var lite begränsande, så när vi tittade på Business Central och möjligheterna med systemet så blev det ett självklart val”, berättar Gustav. “Över 70% av våra ordrar kommer in via Gungs säljportal och B2B e-handel, så Gung var helt klart involverade när vi gjorde bytet. De gjorde ett otroligt jobb att mappa ihop allting, och det gick ju hand i hand med bytet av affärssystem. Vi fick även stöd av Adbriq att implementera allting, och samarbetet mellan dem och Gung gick perfekt. Tillsammans hade de all detaljkunskap som behövdes för att genomföra skiftet till Business Central.
Övergången till Shopify
En annan förändring som Galvin Green gjorde var att börja använda sig av e-handelsplattformen Shopify. Shopify är extremt stort i marknader som till exempel Nordamerika, och för att fortsätta temat “finnas där kunderna vill handla” så var det givet att finnas där. De började använda Shopify i Nordamerika redan i maj 2022, och det var så framgångsrikt att de valde att expandera sitt Shopify till alla andra marknader också.
- “Det är en jättebra plattform för oss att skala upp med, så det var egentligen en ickefråga”, menar Gustav. “Shopify är bra eftersom det sparar mycket tid i administration, och det passar bra i USA där det finns en del olika regler kring skatt och liknande som alla system inte har stöd för.”
Även i övergången till Shopify var Gung med som stöd. “Det var verkligen ett jätteplus att Gung kunde Shopify, så de hjälpte oss med orderintegrationer, bygga vår sida och utveckla funktioner. De var till stor hjälp!”
Sammanfattning
Samarbetet mellan Gung och Galvin Green resulterade i en ny B2B-portal som förenklade och optimerade orderprocessen. Lösningen förbättrade effektiviteten och tillät snabbare orderhantering samt personaliserade användarupplevelser.
- Anpassad B2B-plattform för Galvin Green.
- Ökad effektivitet i orderhanteringen.
- Förenklade interna och externa processer.
- Personliga användarupplevelser för både anställda och kunder.
- Stöd för Galvin Greens tillväxt med skalbara digitala lösningar.