Med Gung är det lätt att samla all information för att avisera till våra kunder, skapa egna mallar och exportera stora mängder data, vilket har gjort det smidigt för oss.
- Karin Ahlstrand, Assortment Manager & Projektansvarig @ IsaDora
IsaDora är ett skönhetsmärke som grundades i Sverige för 40 år sedan. Deras högkvalitativa, oparfymerade make up finns tillgänglig i drygt 4000 butiker i 40 länder och distribueras via återförsäljare som Apotea, Lyko och Kicks.
Runt 2018-2019 insåg IsaDora att deras processer och hantering av produktdata behövde förbättras. De ville erbjuda en smidigare upplevelse för sina kunder, men framför allt effektivisera sina interna processer genom tydligare artikeldata.
- “Vårt mål har länge varit att vara enkla och öppna med vår information”, berättar Karin Ahlstrand, Assortment Manager och Projektansvarig på IsaDora. “Våra kunder behöver mer och mer produktdata för att sälja våra produkter och vi kände att vi inte kunde erbjuda all data de ville ha på ett smidigt sätt. Historiskt arbetade varje avdelning i egna Excel-dokument vilket inte kändes hållbart i vår tillväxttakt.”
Sökte ett system för att hantera stora mängder produktdata
På önskelistan fanns en partner som kunde hjälpa till att strukturera upp processerna, och framför allt underlätta arbetet med den enorma mängd produktdata som IsaDora har. Skönhetsmärket finns i över 40 länder, vilket kan innebära att det finns hundratals olika sortiment att hålla reda på, vilket inte är så lätt. Till slut föll valet på Gung, tack vare gedigen erfarenhet och rätt typ av affärssystem.
“En faktor till att valet föll på Gung var att de hade kunskap i vårt affärssystem Garp och var agila och flexibla att direkt förstå våra behov. Vi kunde snabbt komma igång och effektivisera vårt arbete med produktdatan”, berättar Karin.
Tidigare räckte det med halvårsmöten och presentationer i pappersform för distributörer och kunder, men i takt med digitaliseringen och tydligare produktkrav så blev det ohållbart.
“Vi har mycket produktdata och våra kunder har behov av korrekt information och siffror. Gung erbjöd oss en tjänst där vi kunde visa upp allt på samma ställe, och framför allt låta kunderna hitta informationen själva, vilket sparar oss tid och skapar en bättre upplevelse”, fortsätter Karin.
“Med Gung är det lätt att samla all information för att avisera till våra kunder, skapa egna mallar och exportera stora mängder data, vilket har gjort det smidigt för oss.”
IsaDora finns i över 40 länder, vilket kan innebära att det finns hundratals olika sortiment att hålla reda på, vilket inte är så lätt.
”Vi hanterar dagligen flera olika sortiment som är kopplade till vår globala portfölj. Med Gung är det lätt att samla all information för att avisera till våra kunder, skapa egna mallar och exportera stora mängder data, vilket har gjort det smidigt för oss.”
Övergången till nytt affärssystem gick över förväntan
IsaDora bestämde sig under 2022 för att byta affärssystem till Microsoft Business Central. Transformationen gick smidigt och lätt då Gung även var insatta i det nya affärssystemet.
“Gung är ju mycket kompetenta inom Business Central, så övergången har gått smidigt, över förväntan faktiskt. Det går ju inte över en dag att byta affärssystem, men det känns tryggt att ha Gung vid sin sida och kunna ställa frågor så man lär sig det nya systemet.”
Hade inte kunnat önska ett bättre team
Den kanske viktigaste komponenten i ett framgångsrikt samarbete är att det klickar för båda parter. För Karin har det varit viktigt med en partner som man kan ställa alla typer av frågor till.
“Teamet på Gung har en fantastisk attityd. Ingenting verkar vara omöjligt för dem, utan de ser bara möjligheter, även när jag kommer med helknasiga idéer, berättar Karin glatt. Även om vi har haft 100 olika sätt att arbeta på så har det aldrig varit ett hinder för Gung. Dessutom arbetar de snabbt med ett actioninriktat tänk som uppskattas!
Men det viktigaste av allt.. ..det är ju ett riktigt gött Göteborgsgäng!
Framtiden för IsaDora
IsaDora vill fortsätta förstärka sin position som nr 1 beauty brand i Sverige, men också skapa mer synlighet och bättre position i andra länder. För att lyckas behöver de säkra system där de kan bygga upp en tydlig strategi och de kommer använda Gung som en partner för att effektivisera sitt arbete, se över var de kan automatisera samt spara tid.
Sammanfattning
IsaDora förbättrade sin produktdatahantering och kundupplevelse genom att implementera Gung som e-handelsplattform och PIM-system. Resultatet blev effektivare processer och ökad kundnöjdhet, särskilt genom en smidig övergång till ett nytt affärssystem.
- IsaDora ville effektivisera produktdata och kundupplevelsen.
- Gung hjälpte till att strukturera produktdata och erbjuda korrekt information till kunder.
- Plattformen stödde en smidig övergång till Microsoft Business Central.
- Gungs kundservice och snabbhet bidrog till fortsatt framgång.
- Samarbetet har stärkt IsaDoras position på marknaden.