Nu bara funkar det, vi behöver inte hålla på att pilla hela tiden.
- Fredrik Karlberg, IT- och e-handelschef @ Dr. Denim
Optimering av B2B E-handel: Dr. Denims resa mot enklare och mer användarvänlig plattform med Gung
Dr. Denim gjorde ett enkelt byte från en headless weborderportal till en standardplattform för B2B med Gung. Nu slipper man pillet med att skapa en egen front end. Hur är det att gå från en headless B2B lösning till en standardplattform? Vad är skillnaden mellan att bygga upp en egen front end och att ha en färdig? Blir det en stor omställning? Hos Dr. Denim har man gjort den här resan och upplever nu en lättnad över att slippa allt stök som kommer med att utveckla en egen front end. Vad som började som ett av nöden påtvingat byte av leverantör blev istället en enklare lösning som uppskattats av både företaget själva och deras kunder.
Behovet av att byta leverantör av B2B plattform
Dr. Denim hade haft Magento som leverantör av B2B och B2C plattform för webhandeln i flera år, men när en ny uppdatering, 2.0, rullades ut blev den nya prislappen lite för stor. Om man däremot hade kvar den tidigare versionen av plattformen innebar det att man skulle stå utan support när denna väl avslutades. Därför stod man inför ett val: att byta till 2.0, fortsätta utan support, eller att byta system helt och hållet.
“Vi insåg att vi skulle bli tvungna att byta leverantör av både B2B och B2C plattform. Det var antingen det eller att leva farligt utan support. När det blev dags för oss att börja leta efter nya alternativ kom vi i kontakt med Gung som hjälpte oss att göra bytet så smidigt som möjligt”, säger Fredrik Karlberg, IT- och e-handelschef på Dr. Denim.
Idag använder Dr. Denim Gungs B2B orderportal och PIM-system för produktdatahantering integrerat med affärssystemet Garp. Med Gungs PIM-lösning hanterar man även produktdata ut i B2C genom kopplingen till flera Shopify butiker.
”Det vi fastnade för i första hand var hur tight integrerat Gung var med affärssystemet. Vi hade jobbat med Markus på Gung som Garp konsult tidigare och när vi kom till stadiet där vi akut behövde bestämma oss för att antingen byta till 2.0 eller leva farligt utan support presenterade han en lösning. Eftersom vi redan hade jobbat med honom och visste hur väl han kunde Garp kände vi att det var ett säkert kort.”
Varken svårt eller krångligt
Med Magento hade Dr. Denim haft en så kallad ’headless’ lösning, i en sådan lösning finns det inte en färdig front end, utan man måste bygga upp och anpassa allt det en besökare till orderportalen ska kunna se från grunden. Detta innebär att varje plattform blir unik för företaget men också att man behöver lägga ner mycket jobb på att utveckla varje liten del som behövs på sidan. I och med bytet till Gung fick man istället en färdig B2B-lösning, med en front end i Gungs standard med tillval för att bibehålla Dr. Denims varumärkeskänsla. Detta skulle kunna ses som en stor omställning, men Fredrik och Dr. Denim tycker att bytet har gått bra:
”När vi väl hade bestämt oss gick hela processen väldigt smärtfritt. Vi fick en färdig B2B plattform presenterad för oss av Gung, en som visserligen var lite mer avskalad i funktioner än vad vi tidigare hade men integrerad med vårt affärssystem och med tillhörande PIM-lösning. Vi uppskattar enkelheten i det hela, att allt finns färdigt. Nu bara funkar det, vi behöver inte hålla på att pilla hela tiden.”
Att kundanpassa ifrån en standardlayout
Även om Dr. Denim fick en färdig portal presenterad utifrån Gungs standard betyder inte det att den inte går att anpassa efter just deras behov. Det innebar att det fanns en färdig mall för en front end med ett antal tillägg man kunde välja från.
”Vi skalade ner på några av våra gamla funktioner i webshopen när vi bytte men fick en hel del nya och implementerar nu gradvis fler funktioner”, berättar Fredrik.
Även om man nu arbetar med att utöka funktionerna i B2B webshopen har enkelheten av den något mer avskalade plattformen gjort det enklare för många att använda den.
“Många av våra kunder har uppskattat den relativa enkelheten, den gör att det blir mindre risk att göra fel. Därför kan i princip vem som helst gå in och lägga en order utan att behöva ta lång tid att lära sig hur systemet fungerar.”
Vad gillar Fredrik Karlberg och Dr. Denim mest med Gung?
“Främst är det enkelheten, att allt finns färdigt, vi behöver inte krångla och portalen är användarvänlig. Det är dessutom något som, som sagt, uppskattats av många av våra kunder. Utöver det tycker jag om hur personligt det blir när man kommer nära utvecklingsteamet och det gör man med Gung”, förklarar Fredrik. “I och med den närheten blir ett helt annat samarbete och det känns bra när man vet vem man kan kontakta om man behöver hjälp, om något skulle krångla eller om man har en idé.”
Vi på Gung tackar Fredrik och Dr. Denim för ett gott samarbete och för att de alltid är kul att jobba med. Vi ser nu fram emot att fortsätta stötta Dr. Denim även i framtiden och mot de nya, spännande funktioner som ska implementeras i portalen.