Gung är ett system som ser och tar hänsyn till de faktiska krav som affärsprocesser i en B2B-miljö ställer.
- Magnus Rönn, Digital Transformation Manager @ HL Display
Året var 1954, och Harry Lundvall noterade att produkter i butiker var dåligt exponerade och utbudet av prisetiketter var högst begränsat. Med hjälp av ett strykjärn började han tillverka etiketthållare och utrustning för varuexponering hemma i källaren i Borlänge. Det var starten för det HL Display som idag, 65 år senare, har sina produkter representerade i 295 000 butiker över hela världen. Huvudkontoret finns i Nacka utanför Stockholm och försäljning sker via egna säljbolag eller utvalda partner, beroende på marknad.
Effektivisera och expandera
Med kunder över hela världen kan det vara svårt att upprätthålla kontakter och säkerställa en hög servicegrad, en utmaning som växande multinationella HL Display stod inför. ”Vi har ett stort nätverk av kunder över hela världen och vi märkte att vi hade svårt att få en tillräckligt hög frekvens i våra kundkontakter och därigenom svårare att hålla kunderna nöjda”, säger Magnus Rönn, Digital Transformation Manager på HL Display. ”Vi märkte också en ökad efterfrågan hos kunderna att själva kunna beställa våra produkter på tider som passade dem, utan att behöva prata med en fysiskt person hos oss.”
HL Display insåg att digitalisering var vägen att gå för att komma kunderna närmare på ett effektivt sätt. En förstudie togs fram i februari 2019 och en utvärdering av systemlösningar och leverantörer i mars.
Ny säljkanal gav högre kundnöjdhet
Lösningen för HL Display blev Gung B2B och B2S, som idag har två huvudsakliga funktioner: en kundportal för storkunder och en intern säljportal för företagets säljare. Kundportalen är personaliserad för varje kund och visar enbart relevanta produkter och tjänster, vilket både förenklar och snabbar upp orderläggningen. Denna funktion har förbättrat kundupplevelsen betydligt och underlättar samarbetet med större kunder.
Den interna säljportalen används av HL Displays säljare, särskilt under kundmöten. Genom portalen kan de ge kunderna realtidsinformation om lagersaldo, presentera nya produkter och till och med lägga ordrar direkt under mötet. ”Vår nya säljkanal har inte bara inneburit en högre servicegrad till kunderna utan också att vårt säljarbete och vår interna administration blivit mer effektiv”, berättar Magnus. Den nya kanalen har tagits emot mycket väl av kunderna, som upplever att HL Display blivit både snabbare och mer professionella i sin hantering.
Resultatet av den nya säljkanalen är en högre grad av kundnöjdhet, samtidigt som det interna arbetet har blivit smidigare. Säljarna har nu en kraftfull plattform som gör att de kan hantera kundärenden snabbare och med högre precision, vilket stärker relationerna med både befintliga och nya kunder.
Snabb implementering och framtida digitalisering
Implementeringen av Gung-lösningen hos HL Display blev en smidig och snabb process, även om företaget använder en kundanpassad version av affärssystemet Jeeves. Gung, som arbetar med standardiserade integrationsprocedurer, behövde endast göra mindre justeringar för att systemen skulle fungera sömlöst tillsammans. Trots dessa anpassningar påbörjades projektet i maj och var redan klart i augusti, med en paus för sommarsemestern.
Magnus påpekar att Gung är särskilt bra på att förstå de specifika kraven i en B2B-miljö: ”Gung är ett system som ser och tar hänsyn till de faktiska krav som affärsprocesser i en B2B-miljö ställer.” Denna förståelse gjorde implementeringen av webborder-portalen till en smidig process. Kundportalen har redan lanserats till utvalda storkunder i Frankrike, medan säljportalen nu används av alla säljare i Norden.
Framtiden för HL Displays digitala resa ser ännu ljusare ut. Företaget planerar att rulla ut kundportalen till fler storkunder på andra marknader, samtidigt som den interna säljportalen kommer att lanseras på fler marknader. Dessutom planerar de att utveckla en mer traditionell webblösning för mindre kunder. ”Nästa steg är att skapa ett digitalt flöde för hela processen - från beställning till leverans – inklusive returportaler och leadgenereringslösningar,” säger Magnus.
Med fortsatt stöd från Gung planerar HL Display att fortsätta sin digitaliseringsresa och göra den ännu mer effektiv för både kunder och interna användare.