"Vi är nöjda med att lösningen verkligen ser ut som vår egen, inte som en mall från någon annan."
- Henrik Falk, Grundare @ Grand Gourmet.
Från kockdröm till grossist inom spanska delikatesser
2012 grundade tidigare kocken Henrik Falk bolaget Grand Gourmet. Idag levererar Grand Gourmet spanska delikatesser och varor till grossister och restauranger runt om i Sverige och driver dessutom två egna butiker – Supermercados – i Stockholm.
“Det blev naturligt att mina branschkollegor bad mig och råd när de skulle importera spanska varor eftersom jag både jobbat som kock i Spanien och behärskade språket. På den vägen föddes idén om Grand Gourmet”, berättar Henrik.
Idag omsätter bolaget över 90 miljoner och efterfrågan på varorna bara ökar. I takt med att verksamheten expanderade så växte även idén om att flytta in delar av försäljningen i en webbportal. Från början var tanken att ha hemsidan som en digital katalog, men när möjlighet uppstod att driva både försäljning och display av produkter online så var det ett självklart val för Grand Gourmet.
Valet föll på Gung för att få en egen portal som är fullt integrerad med Fortnox
Med Fortnox som affärssystem letade Henrik efter en lösning som hade den flexibilitet som bolaget önskade. Till en början kikade de på en portallösning, men ville undvika att blandas ihop med andra grossister. Grand Gourmet valde istället Gung tack vare direktintegrationen med Fortnox och möjligheten att bygga en B2B-portal och PIM som verkligen såg ut och kändes som deras egen och inte en färdig mall från en annan leverantör.
”Vi är nöjda med att lösningen verkligen ser ut som vår egen, inte som en mall från någon annan.” säger Henrik.
Implementeringen: ett stort produktjobb men flexibla lösningar
Att lägga in det breda sortimentet med bilder och information tog tid, men Gung-teamet gav stöd genom hela processen. En styrka har varit flexibiliteten, till exempel att kunna sälja både per kilo och per låda, och att visa information som ursprung och innehåll.
Idag använder i princip alla nya kunder webbportalen. Det har gjort orderhanteringen smidigare och mer exakt, öppnat för merförsäljning och gett bättre överblick över kundernas historik.
Framåt: utvecklad PIM-hantering och smartare fraktalternativ
Nästa steg är att utveckla frakt- och sorteringsfunktioner i portalen och få ännu bättre kontroll på tillgängliga artiklar i PIM. Grand Gourmet ser stor potential i att fortsätta digitalisera för att möta både befintliga och nya kunders behov.
“Något jag uppskattar är tydligheten från Gungs sida. Jag vet vad vi köper och det finns inga dolda kostnader. Vår kontakt Mats på Gung har varit väldigt tydlig och noggrann genom hela processen”, berättar Henrik