Ska jag lägga en order till en kund så lägger jag den tusen gånger snabbare i Gung.
- Max Åhman, säljare @ Sätila of Sweden
Manuella och tidskrävande metoder och bristande kundnöjdhet
Sätila of Sweden, en av Sveriges äldsta stickare med över 125 års erfarenhet, stod inför betydande utmaningar under våren 2020. Företaget behövde effektivisera sin orderprocess för att möta kraven från både säljare och kunder. Tidigare var säljarnas arbete förknippat med manuella och tidskrävande metoder.
”När jag började för tre och ett halvt år sedan hade vi inget system för oss säljare när vi var ute,” berättar Max Åhman, en av företagets säljare. “Vi satt med Excelfiler när vi var ute hos en kund. Skulle de lägga en order fick jag lägga den i en Excelfil som jag sedan skulle mejla iväg så att vi kunde läsa in den i Garp.” Varje vecka skickade de upp emot 48 filer, vilket ledde till ett komplicerat och ineffektivt flöde.
Kundernas upplevelse var inte bättre. Många önskade en enklare och snabbare lösning för att lägga sina beställningar. Istället för att sitta i telefonköer ville de kunna navigera och handla direkt online. Max påpekar att butikerna hade ont om tid och att det krävdes en modernisering av orderflödet för att möta dagens krav på snabba och effektiva lösningar.
Denna insikt ledde till beslutet att implementera Gungs digitala lösning, som skulle koppla samman deras webhandel med affärssystemet Garp.
Smidiga system och förbättrad kundupplevelse med Gung
Genom samarbetet med Gung har Sätila of Sweden skapat en effektiv och användarvänlig B2B weborderportal samt en säljportal (B2S) för sina säljare. Dessa system har revolutionerat hur säljarna arbetar, vilket Max bekräftar: "Ska jag lägga en order till en kund så lägger jag den tusen gånger snabbare i Gung" Den nya lösningen samlar all produktinformation på ett ställe och möjliggör enkel åtkomst via ett knapptryck. För säljare innebär detta att de snabbt kan svara på kunders frågor om tillgänglighet.
”Sitter jag hos en kund och får frågan ‘hur många har du av den här artikeln?’ kan jag bara gå in och kolla; ‘vi har 40 stycken’, ‘bra, då tar jag 20 av dem’.”
Det har även lett till en drastisk minskning av det administrativa arbetet, då all relevant information, såsom EAN-koder, är lättillgänglig. Samtidigt har kundernas upplevelse har också förbättrats avsevärt. Genom den nya webshopen kan de själva lägga ordrar utan att behöva kontakta kundsupporten, vilket sparar både tid och resurser.
Sätila of Sweden blickar nu framåt mot en expansion till Nordamerika och ser fram emot att fortsätta utveckla Gungs plattform för att möta den växande efterfrågan.