När pandemin slog till stod vi plötsligt utan några av de artiklar som kunderna efterfrågade. Det fina med vår kundportal då var att de själva kunde söka upp likvärdiga produkter på ett enkelt sätt.
- Johan Carlsson, f.d. E-handelsansvarig & Säljkoordinator @ Colmec
Målet: Kunderna ska alltid få tag på det de behöver, utan begränsning av kontorstider
I en tid där tillgänglighet och flexibilitet blir allt viktigare för företags framgång, tar Colmec ett gigantiskt kliv framåt för att säkerställa att deras kunder - återförsäljare av däck runtom i Sverige - har obegränsad tillgång till nödvändiga produkter, oavsett tid på dygnet. Med lanseringen av sin innovativa e-handelsplattform, utformad för att smidigt integreras med deras befintliga affärssystem Jeeves, erbjuder Colmec en lösning som inte bara effektiviserar orderläggning och kundsupport utan också revolutionerar hur återförsäljare hanterar sina inköp och försäljning.
Upptäck hur Colmecs tillsammans med Gung har skapat en användarvänlig och funktionell webbplats med säljstöd som är anpassat för både innesälj och återförsäljare, till anpassade priser och leveransinformation vid inloggning, har Colmec satt en ny standard för e-handel inom B2B-sektorn.
E-handel för återförsäljare
Colmec hade pratat ganska länge om att starta upp en e-handel för återförsäljare. Och precis som allt annat man gör på Colmec så ville de göra det bra när de väl tar sig an det. När man väl var redo för att ta dra i gång projektet så tittade de på en handfull olika leverantörer men valet föll på Gung då de kunde interagera direkt med Jeeves som är företagets affärssystem, och de var dom enda som presenterade en lösning för Colmecs utesäljare. Mycket av informationen kring produkter så som mönsterdjup, vikt och mått fanns redan i Jeeves så det var lätt att spegla upp i kommande webshop.
Säljstöd för både återförsäljare och egna säljkåren
Just att Colmecs säljare lätt skulle kunna ha tillgång till sin kundstock och kunna hjälpa kunderna med att lägga order, se orderhistorik och fakturor var viktigt i projektet. Och eftersom de jobbar i samma gränssnitt som Colmecs återförsäljare blev de även lite av en stödfunktion om kunderna behövde hjälp eller hade frågor om själva webshopen. Det blev enkelt för säljarna att kunna guida sina kunder genom funktioner i webshopen just för att det ser likadant ut för en säljare som för sin kund.
Tillgänglighet och service även på helger
I arbetet tillsammans med Gung låg fokuset på en lättanvänd, tydlig och funktionell sida, inte något flashigt. Man ville helt enkelt att det skulle fungera på samma sätt som när kunderna eller säljarna ringde till innesäljavdelningen. Men med skillnaden att de inte skulle behöva begränsas av kontorstiderna eftersom många däckverkstäder har öppet även på helgerna. Målet var att öka sin tillgänglighet och service gentemot sina kunder.
En av de viktigaste punkterna för Colmec var att när kunden loggar in skulle de få rätt priser, rätt rabatter och betalningsvillkor direkt. De skulle även få reda på vilken dag turbilen lämnar Colmec så de vet när de kan förvänta sig sin leverans. Det skulle helt enkelt inte vara någon skillnad mot att lägga order via innesäljavdelningen.