Gung underlättar vardagen och skapar tid till att fokusera på rätt saker.
- Simon Hallberg, E-commerce Manager @ CLN Athletics
CLN Athletics effektiviserar med orderportal och PIM för att fokusera på tillväxt och hälsa
När ett företag växer är det viktig att kunna lägga tid på det som är viktig. För CLN Athletics har Gung blivit en naturlig del av tillväxten. CLN Athletics brinner för att främja hälsa och välbefinnande och för dem är det viktigt att kunna behålla det fokuset, istället för att spendera för mycket tid på det administrativa. Med en B2B orderportal och PIM-lösning från Gung har de redan effektiviserat sina orderflöden och sparat mycket tid. Med återförsäljare och kunders upplevelser i fokus fortsätter de utveckla sina flöden och satsar bland annat på en marknadsplatsintegration mot Stadium.
Behovet av att effektivisera för tillväxt
När CLN Athletics började sin resa 2014 med att erbjuda träningskläder för CrossFit-entusiaster, var fokus på kvalitet och design. Företaget expanderade snabbt och kläderna blev populära inom löpning och styrketräning, vilket ledde till en växande kundbas och ökade krav på administration och orderhantering. Det blev tydligt att CLN behövde en mer effektiv lösning för att hantera sina produktflöden, orderprocesser och kundrelationer.
Problemen som uppstod rörde främst administration. Simon Hallberg, E-commerce Manager på CLN Athletics, beskrev hur det tidigare systemet innebar en stor manuell insats för att hålla ordning på tusentals produktdetaljer och orderflöden. De kämpade med en uppsjö av Excelfiler och tidskrävande processer för att hålla produktinformationen uppdaterad, vilket saktade ner försäljningen och fokus på tillväxt.
CLN Athletics insåg att för att fortsätta växa, behövde de en lösning som automatiserade administrativa processer och frigjorde tid för det som är viktigast - försäljning och att stärka varumärket.
Effektivisering genom Gungs orderportal och PIM-lösning
Med Gungs B2B orderportal och PIM-lösning kunde CLN Athletics automatisera och förenkla stora delar av sina flöden. Den nya lösningen innebar att produktinformationen kunde berikas och uppdateras automatiskt i realtid, samtidigt som orderprocesserna integrerades direkt med företagets affärssystem, Fortnox. "Vi sparar mycket tid och allt har blivit mycket enklare," säger Simon Hallberg. "Nu är allt bara några klick bort. Vi märker att vi borde ha kommit igång med Gung ännu tidigare, det underlättar för oss i vardagen att ha allt samlat på ett ställe."
Orderflödena blev mer smidiga med Gungs integration, vilket gjorde det möjligt för återförsäljare att själva lägga beställningar utan CLNs direkta inblandning. Dessutom kunde offerter skapas automatiskt och alltid vara uppdaterade med korrekt information, vilket sparade tid och ökade effektiviteten.
CLN Athletics har nu också påbörjat en integration med Stadium Connect för att sälja via marknadsplatser, vilket möjliggör storskalig försäljning utan att behöva hantera lager på egen hand. Samtidigt ser CLN fram emot att ytterligare förbättra sitt B2C-flöde genom att koppla sin PIM-lösning till e-handelsplattformen Norce, vilket ytterligare automatiserar produktberikningen.
Samarbetet med Gung har blivit en nyckel för CLN Athletics tillväxtresa, och företaget planerar att fortsätta utveckla sina flöden för att effektivisera sina processer ytterligare och lägga mer tid på sin kärnverksamhet - hälsa och välbefinnande.