Kundnytta genom tillgänglighets-alternativ

En väääldigt tom butikshylla.

Digitaliseringen har tagit större och större plats i vårt köpbeteende, både i din roll som konsument och i din roll på jobbet. Men vad gör du den dagen du inte får tag i den produkten du söker på det vanliga stället? Och ännu viktigare, vad gör dina kunder?

Coronapandemin, containerfartyg fast i kanaler och nu senast ett fruktansvärt krig. Det har varit många faktorer de senaste åren som gjort att vår tillgång på produkter inte varit riktigt som den brukar. Många branscher rapporterar om att tillgången på material och produkter släpar och att leveranserna är osäkra.

Att kunna produktväxla, det vill säga att erbjuda bra alternativ, är en färdighet som kan vara väldigt viktig idag om du har blivit drabbad av någon av dessa händelser, eller helt enkelt bara har slut i lager på en viss produkt.

Dra en parallell till din lokala mataffär. Det där knäckebrödet du tycker så mycket om är slut när du är i affären. Platsen det brukar stå på är tomt, men runt omkring finns massvis av andra liknande knäckebröd. Nyckelhålsmärkta, fiberrika, surdeg… ja du förstår. Då är chansen stor att du ändå tar något snarlikt, för du vill ju inte vara utan knäckebröd till frukosten imorgon. Detsamma gäller förmodligen för din kund med, de vill eller kan inte vara utan den där produkten.

Vi anser att det är viktigt att en välfungerande e-handel för B2B ska kunna ha smarta och enkla filter för att söka fram artiklar med gemensamma och snarlika egenskaper och att det ska gå att visa utvalda relaterade artiklar på produktsidorna.

Din kund söker en produkt med speciella attribut. Som färg, storlek, funktion eller något annat och dessutom föredrar de säkert ett specifikt varumärke eller segment. Men om just den är slut så vill du kunna presentera en liknande produkt som passar kundens önskemål även i din e-handel.

När dina kunder träffar era säljare fysiskt så får de precis den här servicen, säljare jobbar med alternativa produkter varje dag för att inte tappa affärer och hålla kunderna nöjda. Men hur blir det egentligen när kunden själv ska gå in i en webshop och lägga order utan att ni står där och kan guida dem?

Webshoppen behöver helt enkelt kunna göra samma sak, precis som med knäckebrödet så behöver vi visa att det inte är tomt på hyllan bredvid, genom bra filtrering och produktplacering. På så sätt har kunden lätt att hitta rekommenderade alternativ från dig som betrodd leverantör och behöver inte söka nya leverantörer. Det är smart kundnytta genom tillgänglighetsalternativ!

Föregående
Föregående

Jobba smartare och spara tid med en B2B-portal

Nästa
Nästa

B2B eller B2C? Att välja rätt plattform