Klassificera dina produkter. Nu.

Mixen av produkter blir allt viktigare för företag inom modebranschen. Säsongsartiklar, NOOS (Never Out Of Stock) och Carry over är begrepp som ställer krav på att arbeta med bra grunddata på artiklar i underliggande affärssystem. Det ligger för många en stor utmaning i att hantera den typen av data på ett bra och smart sätt, det är vi välbekanta med.

 
gung-klassificering (1).jpeg
 

Att få kontroll över artikeldatan krävs för att både sälja rätt produkter och för att inte skicka produkter till kunder som varit allt för optimistiska i sin syn att både sälja och betala preorders. Rätt grunddata och rätt produktmix ger också en bra möjlighet att snabbt leverera mer av det som efterfrågas av marknaden. Om man saknar rätt grunddata skapar det också en omöjlighet att förbättra produktmixen till nästa säsong eftersom man saknar underlag för uppföljning. 

Om du inte känner igen dig kan du sluta läsa nu.

Du som fortfarande läser får här 4 handfasta tips om hur du kan göra för att styra din produktmix och sälja rätt produkter i rätt tid till rätt pris.

 

1.     Klassificera olika typer av produkter

Nya produkter och tillkommande färger behöver grupperas med ett kollektions- eller säsongsbegrepp. Artiklar som sålts tidigare eller som kommer gå över flera säsonger (NOOS och Carry over) behöver klassificeras på ett annat sätt. Man behöver få koll på vilka produkter som genererar intäkt och fasa ut de som inte gör det. Sammansättningen av en kollektion är vital för att skapa lönsamhet. Det många gör fel i sin grunddata är att flyttar sin kollektions eller säsongsmärkning framåt med produkten istället för att faktiskt klassificera produkten som en återkommande produkt. Uppföljningsmässigt skapar detta problem då det blir svårt att förstå produktmixen mellan olika kollektioner och därmed hålla koll på sina marginaler. Det värsta exemplet vi sett är att man bytt artikelnummer på samma produkt för att man har säsongslogik i artikelnumret. (Tillhör du ett av de företagen som arbetar åt det här hållet – kontakta oss direkt.) Det är också viktigt att förstå de olika drivkrafter som finns inom företaget där designavdelningen oftast har en annan input än vad ekonomi och supply chain har på saken.

 

2.     Gör olika klassificeringar tillgängliga i olika försäljningskanaler

När man bestämt en produktklassificering som fungerar kan man uppnå många lösningar på utmaningar som man kanske står inför idag som innebär mycket manuellt arbete;

  • Olika prissättning av samma produkt i olika införsäljningsperioder. Har en produkts inköpspris varierat över säsonger så kanske man vill justera priset till kommande införsäljning medan befintligt lager skall säljas till ett annat pris.

  • Tillgänglighet på samma produkt i olika införsäljningsperioder. En NOOS produkt som säljs idag behöver inte skapa en brist om den läggs på en förorder 6 månader bort.

  • Sälj olika produkter till olika kunder vid olika tidpunkter. Kunder skall kanske få tillgång till att olika kollektioner vid olika tillfällen och den egna e-handeln skall ha tillgång till andra produkter än vad som säljs i Wholesale.

  • Minskade lagernivåer

Det är bara några av de utmaningar som går att automatisera om man arbetar aktivt med produktdata.

 

3.     Följ upp

Med en klassificering som hänger ihop kan man följa upp sin försäljning. Produkter som säljs behöver knytas till olika införsäljningsperioder och försäljningstyper. Genom en smart produktklassificering kan man styra detta via de olika kanaler som försäljningen går genom och på så vis få en överblick på hur bra säsongsvaror sålt in och hur produktmixen fördelas över olika perioder. På så vis kan man vid nästa kollektionsplanering ha ett underlag framför sig som visar vilka styles som sålt bra och skall lyftas in i NOOS programmet och vilka produkter som bör fasas ut.

 

4.     Klassificera om och sälj på nya sätt

Under året och i samband med kollektionsmöten skall det finnas en del där man går igenom utfallet av försäljning. Man bör alltid aktivt skruva i sin produktmix för att anpassa sig till nya typer av affärer och försäljningskanaler, för att bibehålla och öka sina marginaler.

En trend i svallvågorna av den pågående pandemin är att grundordrar blir mindre eftersom kunderna vill parera riskerna med stora inköp. Vikten av att få kontroll på sin produktmix och grunddata har aldrig varit viktigare. Att ha system och processer som stöttar detta är vitalt, det kommer bli en nödvändighet för att tackla framtiden för både kunder och leverantörer.

Miljöaspekten är ett annat viktigt parallellt spår som kommer driva på förändringen av den traditionella säsongsförsäljningen inom modebranschen. Överproduktion av varor som ingen vill ha kommer säkerligen svänga till en målinriktad tillverkning av kläder som konsumenten efterfrågar. Med kortare ledtider och behovet av ytterligare försörjningskanaler kommer vi säkerligen se mer sourcing från den europeiska tillverkningen.

Behöver ditt företag hjälp med att strukturera upp dessa processer eller saknar systemstöd för dessa viktiga delar bör du kontakta oss så vi kan hjälpa er på rätt väg.

Läs mer här: Produktexporter är ett kraftfullt verktyg

Föregående
Föregående

Effektiv webshop för B2B och B2S med Gung

Nästa
Nästa

Black Friday, hur hett är det 2020?