Digitalisering är inte längre ett alternativ utan ett krav. Företag som inte anpassar sig till DPP-lagstiftningen riskerar att förlora affärsmöjligheter genom att inte kunna sälja sina produkter i Europa. Gung hjälper företag att bygga skalbara digitala processer, från produktdatahantering till automatiserade orderflöden.
– Det handlar inte bara om att möta stundande lagkrav, utan om att ta konkurrensfördelar genom ökad transparens och hållbarhet, förklarar Daniel Göhlin, medgrundare och ägare på B2B-plattformen Gung.
Så gör Gung
Gung utgår från en ”ERP-first-filosofi” som möjliggör en djup integration med befintliga affärssystem. Genom att förstå affärssystemets funktioner och styrkor kan affärsprocesser både effektiviseras och moderniseras. Sedan 2015 har Gung haft en snabb tillväxt, sett sina kunder växa i flera försäljningskanaler och leverera kundvärden.
– Vi ersätter inte affärssystem - utan förlänger dem vilket ger våra kunder digitala lösningar som behövs för att hantera moderna krav, såsom digitala produktpass. Med vårt PIM-system, programvara för att hantera produktinformation, säkerställer vi att företag har en strukturerad plats för sin insamling och hantering av produktinformation, vilket gör det enkelt att dela och rapportera data i full DPP-efterlevnad, understryker Daniel.
Lagkrav och DPP
Digitala produktpass (DPP) är en produkts digitala identitet med information om bland annat material, tillverkning, livscykel och miljöpåverkan.
– DPP-lagstiftningen syftar till att göra produktdata obligatoriskt för alla produkter som säljs inom Europa och få upp spårbarheten. För alla företag som säljer fysiska produkter skapar detta nya möjligheter att skapa värde för sina kunder. Utmaningen är inte lagkraven i sig, utan att alla företag måste börja samla in data att kommunicera med sina konsumenter.