Black Friday, hur hett är det 2020?

Att Black Friday historiskt spelat stor roll för många e-handlares årsomsättning är ett obestridbart faktum. Men hur gör man som tillverkare eller distributör för att hantera fenomenet på ett ansvarsfullt sätt och göra något vettigt av det?

gung-black-friday (1).jpeg

I B2B-världen är det inte särskilt vanligt att jobba med Black Friday ur ett kampanjperspektiv. För den som är sugen på att prova så finns en god chans till att göra faktisk affärsnytta. Här kommer våra bästa tips för att lyckas:

  • Välj vilken period kampanjen ska gälla. Antingen så erbjuder man sina återförsäljare att handla inför Black Friday, det vill säga, ger dem låga priser på varor som de i sin tur kan sälja på kampanj. Eller så kör man själva kampanjen under Black Friday så att återförsäljarna får chansen att göra kap som de sedan kan ha extra hög marginal på. Båda sätten är bra.

  • Ta kampanjprodukterna från lagret. Erbjud kunderna att köpa partier av sådant som i vanliga fall är en gnutta svårsålt till ett lägre pris. Det kan t. ex. vara smala eller udda sorteringar eller tidigare säsongsprodukter.

  • Förläng perioden så att alla som vill hinner köpa. Visst kan det vara effektivt att jobba med korta beslutsfönster mot slutkonsument men gentemot återförsäljare så vill man inte stressa fram inköp, speciellt inte när de är i eller planerar för ett försäljningshögtryck.

  • Kommunicera i god tid. Det är inte alltid man har tid att öppna mailen när den kommer, så se till så att dina återförsäljare vet när du tänker kampanja innan så att de som är intresserade kan vara redo.

  • Gör beställningsprocessen enkel. Förbered din B2B så att kampanjprodukterna inte går att missa. Kör med en lättbegriplig prislogik och se till så att de röda priserna syns tydligt och räknas av direkt på ordern. 

  • Sist men inte minst, påminn återförsäljarna när kampanjen väl är igång. Mail i all ära men om man lägger lite extra energi på några välriktade samtal till kunder som man på riktigt vet skulle ha nytta av kampanjprodukterna så har man gjort mer än de flesta andra.

Använd helt enkelt kampanjen som ett verktyg för att få ut produkter som annars inte hade gjort så stor nytta, det sämsta som finns är att sitta på kvalitativa produkter som bygger lager, och tänk igenom vad kampanjen ska göra för att alla i värdekedjan ska tjäna på den – då brukar det bli riktigt bra.

Vi på Gung berättar gärna mer hur ni kan använda funktioner i portalen. Funktionen flöden och inställningar där kan vara ett sätt att bli tydlig.

Föregående
Föregående

Klassificera dina produkter. Nu.

Nästa
Nästa

Säkra din säljprocess, även i en pandemi