Inte sällan ligger produktinformation utspritt på olika ställen: en server för bilder, Excelark med produkttexter, en mapp med produktdokument, en dokumentdatabas med PDF:er och så vidare.
Det är ett ineffektivt sätt att arbeta på, och det blir helt enkelt lite mycket att hålla ordning på i längden. Plus att det krävs en del tid när information ska uppdateras på alla de olika ställena.
Med ett PIM kan du samla ihop din data så att all produktinformation samlas på ett ställe. Så låt oss gå igenom vad ett PIM är och hur det kan hjälpa dig att öka försäljningen.
Vad är PIM?
PIM står för Product Information Management och är ett system som används för att hantera och organisera produktinformation. PIM-system används ofta inom e-handel, detaljhandel och tillverkning för att lagra, samla in och hantera produktinformation i olika kanaler och plattformar.
Med en PIM-lösning får du en databas som innehåller all information om dina produkter, inklusive produktbeskrivningar, bilder och specifikationer. Sen kan du använda systemet för att uppdatera och hantera produktinformation, och säkerställa i realtid att den alltid är uppdaterad och korrekt på alla dina försäljningskanaler.
Många PIM-system är inte utvecklade för att kunna kopplas till ett affärssystem. Men här skiljer sig Gung från mängden, eftersom vårt PIM är byggt för att integreras helt med affärssystemet.
Varför bör företag ha ett PIM?
Det finns många fördelar med en PIM-lösning för e-handlare inom B2B:
-
Du sparar tid och undviker fel genom att automatisera hanteringen av din produktinformation.
-
Du har allting samlat på ett ställe vilket gör processerna lättare när produktinformation ska uppdateras. Sök via filter för att snabbt hitta rätt produkt via artikelnummer, säsong eller annan data.
-
Det blir enkelt för dig att lagra och ladda upp nya produkter. Antingen via ett gränssnitt för enskilda produkter eller genom en massimport av flera produkter samtidigt.
-
Du kan uppdatera information på alla försäljningskanaler med bara några klick. Du behöver inte längre uppdatera på varje kanal individuellt. Du klickar bara i vilka produkter som ska publiceras var, sen sköts resten automatiskt.
-
Du får bättre kontroll och översikt över din produktinformation. Det blir också enklare att spåra och analysera informationen vilket hjälper er att fatta mer informerade beslut kring produkterna.
PIM-systemet gör också att du erbjuder en bättre kundupplevelse eftersom du säkerställer att produktinformationen är enhetlig på alla kanaler. Och du löper inte risken att dina återförsäljare behöver leta efter viktig information, eftersom det är lätt för dig att se till att all viktig information redan syns där den behöver synas.
Vad kan man göra i ett PIM?
När du väl har ett PIM så använder du det för att hela tiden visa upp en uppdaterad produktkatalog, med aktuell produktinformation som exempelvis bilder och produktbeskrivningar.
Här är några andra funktioner du skulle gilla med ett PIM:
-
Uppdatera all information i alla försäljningskanaler med ett par klick
-
Lägg in ny data direkt från dina leverantörer in i PIM-systemet
-
Översätt all information till olika språk utifrån dina marknader
-
Mät och kontrollera kvaliteten i produktinformationen
-
Koppla bilder, videos och dokument till rätt produkt
-
Dela in produkter i attribut, kategorier och kanaler
-
Sök och filtrera för att hitta rätt artikel
Det här är bara några av sakerna du kan göra i ditt PIM. Det är enkelt att lära sig, och en tidsbesparare om man jämför med till exempel att hantera Excel-filer eller samla information i olika PDF:er. Därför är PIM ett givet val för B2B-företag som säljer fysiska produkter.
Vem behöver ett PIM?
Vi rekommenderar nästan alltid PIM till våra kunder, och inkluderar det när vi integrerar Gung mot deras affärssystem. Oftast är PIM det perfekta komplementet för företag som vill öka sin försäljning, eftersom det förenklar så många processer och på så vis leder till mer tid till annat.
PIM passar dig som:
-
Har information på olika språk
-
Har många produkter att hålla reda på
-
Driver försäljning i flera försäljningskanaler
-
Vill ha all information samlad på ett och samma ställe
-
Säljer fysiska produkter, vare sig det är online eller offline
-
Vill ha en krångelfri process vid uppdatering av produktinformation
-
Har behov av att presentera mer information om produkten än den som finns lagrad i affärssystemet
Vill du testa PIM?
Om du blir nyfiken på hur ni skulle kunna använda ett PIM för att öka er försäljning och bygga effektiva säljprocesser, så hör av dig. Klicka här för att boka ett möte med Mats, så kan ni gå igenom precis hur det skulle kunna gå till.