Ehandel för B2B är inte lika som för B2C

De senaste 10 åren har marknaden där jag verkar förändrats. Traditionella reklambyråer kallar sig numera ”webbyråer” och ofta är det affärssystemskonsulter som leder kunder i den ”digitala transformationen”. Många B2B-företag försöka härma B2C-företags e-handelslösningar, ivrigt påhejade av sina ”webbyråer”. Tyvärr ett fatalt misstag. B2C och B2B skiljer sig alltför mycket åt för att det ska fungera.

daniel-gohlin (1).jpeg

Daniel Göhlin

VD på Gung

Dagens struktur bottnar förmodligen i en önskan att kapitalisera på B2B-företagens ökade digitaliseringsbehov. Många leverantörer av B2C-lösningar hävdar att de är experter även på B2B. Webbyråer hävdar att de är erfarna inom B2B och lovar ”... inga problem, det är precis som B2C...” eller att ”... köpmönster för B2B och B2C blir mer och mer lika...”. De hävdar att med enkla justeringar kan en B2C enkelt bli en välfungerande B2B-lösning. Tyvärr stämmer inte detta och för företag som lockas, slutar det oftast med att de spenderar stora summor på anpassningar och i slutändan sitter med en undermålig lösning som är svår att underhålla och inte utvecklas vidare.

I min värld ska en e-handel för B2B och en kundportal erbjuda en helt annan upplevelse än en traditionell e-handel för konsument. Verktygen ska vara kraftfulla och designade för att vara snabba och precisa för att få en maximal användarupplevelse men också för att underlätta för människor att göra sina jobb.

Jag har listat de viktigaste skillnaderna mellan e-handel för B2C och B2B, och vad som är viktigt att tänka på innan man väljer plattform och lösning. Fyll i formuläret nedan för att komma åt sidan med min lista.

 
 
Föregående
Föregående

Säkra din säljprocess, även i en pandemi

Nästa
Nästa

Analysera statistik direkt med en dashboard i din webshop