Ett PIM-system (Product Information Management) är ett viktigt och kraftfullt verktyg för att hantera och distribuera din produktinformation på alla plattformar.
Men när är rätt tidpunkt för just ditt företag att ta steget och investera i ett PIM? Och har du rätt förutsättningar för att lyckas?
I den här artikeln går vi igenom vilka förutsättningar som krävs från företag för att man ska lyckas med övergången till en PIM-lösning. Och vi tittar även på när du bör ta klivet.
Vilken typ av företag borde skaffa ett PIM?
PIM passar extra bra för de som säljer fysiska produkter inom B2B, t.ex detaljhandel, tillverkning och distributörer som hanterar komplexa produkter och varumärken. Om du har en stor produktportfölj där produktinformationen behöver uppdateras och distribueras till olika kanaler, till exempel Shopify eller marknadsplatser som Btwentyfour, kommer ett PIM att underlätta ditt arbete betydligt.
Hur stort behöver ditt företag vara när du skaffar ett PIM?
Storleken är inte avgörande för att se om du behöver ett PIM, utan det viktiga är hur stort behov du har av att hantera och organisera produktinformation effektivt. Både små och stora företag kan dra nytta av ett PIM-system om de har en produktkatalog och behöver komplettera och samla sin produktinformation.
Behöver företaget ha ett affärssystem innan de skaffar ett PIM?
Det är absolut inte ett krav att ha ett affärssystem innan man implementerar ett PIM-system, men det kan vara en fördel. Anledningen till att du bör integrera PIM med ett affärssystem är för att de då kan samarbeta och dela produktinformationen sömlöst mellan de båda systemen.
Många PIM-system är inte utvecklade för att kunna kopplas till ett affärssystem, men vårt PIM som du får när du samarbetar med Gung är lite annorlunda eftersom det är byggt för att integreras helt med affärssystemet.
Vilken teknik behövs för att ett PIM-system ska fungera?
PIM-system körs oftast på en server eller i molnet. Om du har ett PIM på en lokal server behöver du ha en stabil IT-infrastruktur, vilket inkluderar ett stabilt och snabbt nätverk, samt en hög serverkapacitet. Beroende på era behov kan det vara smart att välja en molnbaserad PIM-lösning för att undvika onödiga kostnader och komplexitet med att hantera en lokal server. Vårt egna PIM är dessutom en molnbaserad lösning, vilket våra partners brukar uppskatta.
Hur mycket kompetens behövs internt för att lyckas med PIM?
När vi på Gung implementerar PIM mot ditt affärssystem, ingår även vår erfarenhet och kompetens. Du behöver endast ha någon internt som har kontroll över er produktdata, och sen lär vi er allt ni behöver veta för att kunna sköta PIM-systemet helt själva. Ni kommer kunna använda PIM vare sig det är en ensam användare, eller en stor organisation med fler resurser och användare. Sen finns vi alltid som ett bollplank om ni skulle behöva.
Support
Det kan ta en stund innan PIM-användandet sitter som ett rinnande vatten, och därför är det en smart idé att ha en support att vända sig till med frågor. När du använder vårt eget PIM-system, från Gung, får du även tillgång till vårt expertteam med många års erfarenhet inom affärsutveckling, affärssystem och försäljning.
Sammanfattning
När du investerar i ett PIM gör du en smart, strategisk investering för ditt företag. Du kommer snabbt att uppleva flera fördelar:
-
En underlättad process vid uppdatering av produktinformation tack vare att informationen blir centraliserad. Du kan hitta rätt produkt med hjälp av filter, baserat på artikelnummer, säsong eller annan relevant data.
-
Ökad kontroll och översikt över produktinformationen. Möjlighet att spåra och analysera informationen underlättar beslutsfattande kring produkterna.
-
PIM-systemet förbättrar även kundupplevelsen genom att säkerställa enhetlig produktinformation på alla kanaler. Du behöver inte oroa dig för att dina återförsäljare ska behöva leta efter viktig information då du enkelt kan se till att allt viktigt syns där det behöver synas.
Om du vill rådfråga oss ifall PIM är något för dig och din verksamhet, kan du boka ett möte med vår PIM-expert Mats här: