Amazon kommer – är ni redo?

Det pratas mycket om Amazon nu, är ni redo? Vår spaning som vi delar med många andra är att Amazon skall man inte motarbeta utan följa och använda deras verktyg som en ytterligare försäljningskanal.

gung-truck (1).jpeg

Med Gung PIM kan vi hjälpa er att publicera era utvalda produkter till Amazon, hålla dem uppdaterade med relevant data så som de nödvändiga produktbeskrivningarna, rätt färgkoder, storlekar etc. För att komma igång behöver ni välja strategi. Skall ni lagerhålla och sköta kundservice själva eller skall ni låta Amazon sköta detta?

Fördelar med att finnas på Amazon

  • Nå nya marknader

  • Välkänd plattform

  • Nå en kund som är trogna Amazon ”Prime customers”

  • Lätt hanterlig tillväxt

  • Bra annons möjligheter

  • Hög konvertering

  • Teknik i framkant

FBM

Ni säljer från eget lager Är ni en mindre verksamhet kan det vara bra att börja med att hantera det själva, den tjänsten kallan FBM (Fulfillment by Merchant). Då blir du själv ansvarig för alla delar av logistiken (frakt, hantering, kundservice mm.) Även om FBM betyder mer arbete och ansvar från din sida, är FBM ofta ett bra alternativ om du har en mindre verksamhet eller vill känna på hur det fungerar. Bättre kontroll, mer insikt och förståelse för dina kunder.

FBA

Amazon lagerhåller, packar och hanterar returer Alternativet FBA (Fulfillment By Amazon) passar om ni vill låta Amazon styra din lagerhantering, leveranser av produkter till kunder, hantering av returer, kundservice och mer därtill. Du kommer då lägga upp ett lager på dina artiklar hos Amazon. Med FBA får du Amazons dedikerade kundtjänst. Kunder förväntar sig snabb respons, snabba leveranser vilket kan vara svårt som ett svenskt varumärke att hantera, ex till nya länder och marknader. Med FBA för du också tillgång till deras ”Prime kunder” det är trogna kunder som handlar mycket på Amazon. Har du inte FBA kommer du komma lägre i rating på produktsidan om det är flera handlare som säljer din produkt. Tänka på att du kommer troligen inte vara ensam att sälja just din vara, dina kunder kommer finnas där också. Alltså är det viktigt att ligga högt i rating, vilket du får hjälpa av med Amazon som FBA säljare.

I båda fallen är det dock du som ser till att produkten är uppdaterad med bilder, färger, texter etc, att det ser bra ut och att den beskrivs på ett sätt som gör att kunderna hittar den. Välj en strategi, skapa ett konto och lär dig grunderna. Vi hjälper dig att uppdatera dina produkter på bästa sätt.

Håll dina produkter uppdaterade på Amazon

Ni har troligen inte tid att manuellt lägga upp och uppdatera produkter som skall säljas på Amazon. Med vår PIM mappar vi upp er data automatiserat och snabb till Amazon. Produkttexter, attribut, bilder etc kommer vi med vår integration mot Amazon hjälpa er med. Det finns delar som är viktiga att veta och fält i Amazon som är tvingande på Amazon sätt. Exempelvis skall färger på produkter följa Amazon logik, troligen följer det inte hur er designer valt att döpa färgen. Det är ett exempel på vad som kan hanteras i Gung. Är det ett FBM flöde kommer Gung att hantera order in i ert affärssystem.

Vi har koll på Amazon, fråga oss gärna om ni är nyfikna. Låt oss vara ert bollplank.

Föregående
Föregående

Analysera statistik direkt med en dashboard i din webshop

Nästa
Nästa

Webshop för konsument, B2C