Om du sysslar med digital försäljning så vet du att bra produktdata är något av en ryggrad i din verksamhet. Ändå är det förvånansvärt många B2B-företag som fortfarande kämpar med ofullständig, inkonsekvent eller felaktig information. Det kan handla om allt från saknade bilder och felaktiga mått till prislistor som inte är synkade mellan system.
No big deal? Jo faktiskt, det är en big deal. I varje fall om du vill fortsätta göra big deals framöver. Dålig produktdata kan vara en av de största bromsklossarna för tillväxt.
Här är varför:
Dålig eller smutsig data kostar företag upp till 15-25% av intäkterna. Ofta visar det sig som spilltid, felaktigheter, dubbelarbete eller rena tappade affärer. Gartner uppskattar att dålig datakvalitet på produktdata i snitt kostar organisationer i USA 13-15 MUSD per år.
En del av intäktsläckorna (så mycket som 23%) är enligt PIM-aktören Icecat direkt kopplat till returer och reklamationer. I spåren av detta finns lojalitetsaspekten där, enligt Zendesk, så många som 50% av en B2B-kundbas väljer att byta leverantör efter en dålig upplevelse. Fel i produktdata kan snabbt spilla över på kundupplevelsen.
Det är helt klart en big deal.
Men varför fastnar vi här? – Ett vanligt svar på dataproblem är att lägga på fler system eller manuella (så kallade) fixar i t. ex. Excel. Effekten blir ofta mer komplexitet och fler brytpunkter där data riskerar att bli inaktuell eller felaktig. Problemet är sällan viljan att digitalisera – utan att det saknas en tydlig källa till sanningen.
Nu kanske du trodde att vi menade att du ska ha all din produktdata i affärssystemet. Nejdå, så är det inte (vilket stök det skulle bli!). Så här menar vi:
ERP-first betyder att affärssystemet är den primära källan för kärninformation, det vill säga kunder, prislistor, avtal, saldo, orderstatus etc. Kringliggande system, t. ex. PIM, kompletterar med marknads- och säljdata, det vill säga bilder, texter, attribut, språk etc.
Resultatet:
Enligt McKinseys rapport B2B Pulse antalet B2B-köpare som är villiga att lägga stora pengar på en online-order ökat markant. Eftersom köpbeteendet för B2B-köpare rör sig mot digitalt och self-service behöver den köpupplevelse du ger dina kunder stödja det. Det innefattar, inte så förvånande, korrekt och bra information om dina produkter.
När datan är korrekt och konsekvent över kanalerna minskar alltså friktionen i köpresan. Det betyder färre supportärenden, mindre ledtid från offert till order, lägre returgrad och bättre marginal.
Inventera sanningskällor: Mappa vilka datapunkter som ska bo i affärssystemet (pris, saldo, avtal, orderflöde osv.) och vilka som hör hemma i ert PIM (texter, bilder, attribut, översättningar).
Städa upp: Sätt minimikrav för datakvalitet. Vilka obligatoriska fält behöver ni ha? Finns det standardiserade måttenheter? Behövs någon form av validering? Kör en första städning och se till att all data får samma förutsättningar.
Automatisera synk: Investera i integrationer som hämtar ut ERP-data till e-handeln, säljportal, och leverantörsportalen. Låt sedan PIM:et komplettera med data.
Mät effekten: Följ KPI:er som andel ordrar helt utan handpåläggning, antal supportärenden per 100 ordrar, returgrad p.g.a. informationsfel och tid från order till leverans. Satsa på att se tydliga minskningar inom en till två kvartal.