Genom att täcka hela orderflödet med integrerade lösningar mot sitt affärssystem har Trofé kunnat spara en hel del tid och arbete. 2018 påbörjade Trofé sin resa med orderportaler integrerade med affärssystemet Garp genom en B2B lösning. Efter att ha byggt på med fler integrationer har de idag de ett system som hanterar samtliga av företagets orderflöden och används av alla orderläggare både på kontoret i Borås och ute hos kund. Trofé var tidiga med att samla allt de behövde för snabbare och effektivare orderflöden på en plats och har därför sparat mycket tid under åren. Nu fortsätter deras tillväxtresa med Gung i ryggen.
Trofé hade, som många andra, en lösning som inte riktigt ville samarbeta med affärssystemet de använder. Därför kände man att det var dags för en förändring.
”Tidigare hade vi en B2B lösning som strulade hela tiden, men sedan vi bytte till Gung är det väldigt sällan några konstigheter. Vi har kört Gung sedan 2018 och det har fungerat klockrent från dag ett!” säger Casper Harrison, logistikansvarig på Trofé. ”Vi har samlat allt i Gung och idag kommer alla våra ordrar in där.”
Man började då med en ny B2B-portal integrerad med affärssystemet Garp och valde sedan att fortsätta bygga ut med fler lösningar. Som resultat har Trofé en omfattande Gunglösning som inkluderar B2B, B2S och B2C via en Jetshopintegration. Till detta hör ett PIM-system för att samla och organisera all produktdata och enklare hantera flödet av produktinformation till alla deras orderportaler. Dagarna med en B2B som krånglar har länge varit över, allt för att man valde att integrera Gung med affärssystemet.
”En av de främsta anledningarna till att vi valde just Gung som ny leverantör var för att det fanns en tydlig erfarenhet och förståelse av vårt affärssystem. Garp är inte alltid det enklaste affärssystemet att integrera med men Gung hade en unik och klockren lösning för det redo.”
Idag är alla Trofés lösningar helt integrerade med Garp vilket innebär att alla beställningar som kommer in från varje orderportal automatiskt förs över in i affärssystemet via Gung. De order man har behov av att importera på annat vis går även de mycket smidigare. Resultatet blir då att man inte behöver lägga ner lika mycket tid på manuellt arbete och istället kan fokusera på annat, därför används portalerna flitigt hos Trofé.
”Vi har sparat fruktansvärt mycket tid”, berättar Casper. ”Många ordrar kan vi, via Gung, antingen importeras direkt in i Garp med EDI eller så kan vi importera Excelfiler från kunder med EAN koder, vilket sparar enormt mycket tid. Alla ordermottagare på kontoret använder Gung, säljarna använder Gung som säljverktyg och våra kunder använder det som B2B webshop, så det täcker hela orderaspekten.
Den grupp på Trofé som använder Gung lite extra flitigt är just säljarna. För dem har Trofé en B2S portal anpassad efter just deras behov. Däri kan de visa upp produkter och lägga order åt kunder men även skapa orderförslag eller produktkataloger vid behov.
”Säljarna tycker att det fungerar jättebra. Portalen är enkel att använda och tydligt och de kan snabbt se lagersaldon om de är ute och lägger en order hos en kund. Det är enkelt att hitta uppgifter till kontaktpersoner och de kan se all statistik och därmed veta vad som säljer bäst och vad eventuellt kan förbättras.”
För att spara ytterligare tid använder Trofé ett PIM-system där all viktig produktdata samlas och man snabbt och enkelt kan göra uppdateringar som automatiskt går ut i portalerna och enklare kan distribuera till kund. Man är experter på att använda denna för att skapa orderunderlag.
”Gung är väldigt bra med alla produktexporter som finns. Man kan snabbt och tydligt göra ett förslag till en kund på artiklarna man tror kan vara intressanta för just dem, med all information de behöver. Eller om en kund bara vill ha specifik information, som EAN koder eller liknande, då är det bara att gå in i Gungportalen och pumpa ut den datan direkt. Man behöver inte leta fram något”, förklarar Casper.
För Trofé är framtiden full av tillväxt och man tar stora kliv mot den. Sommaren 2021 lanserade man en helt ny produktkategori för att ytterligare utöka sitt sortiment och täcka ytterligare ett konsumentbehov. Med tillskottet av strumpor i katalogen ser man stora fördelar för sina kunder.
“Lanseringen av strumporna är absolut en i vår tillväxtresa. Det är ett bra komplement för våra återförsäljares butiker och till våra B2C kunder, men framför allt är lanseringen väldigt bra för våra B2B kunder som vi vill ska kunna komplettera med och samla fler artikelgrupper hos en och samma leverantör”, säger Casper.
“Vi ser att framtiden är både digital och analog – alltså ligger i en kombination av fysiska butiker och digitala. Vi hoppas att vi kan fortsätta växa tillsammans med våra befintliga B2B kunder, men även att synas mer på B2C-sidan på orter där vi inte har lika många kunder idag.”
Vi på Gung tackar Casper Harrison och Trofé för ett långt och gott samarbete som vi ser fram emot att fortsätta länge till.