Customer Stories

PR Home

Skriven av Gung | 2024-okt-24 22:16:38

Per-Anders Lindqvist grundade år 1983 PR Butiken tillsammans med en kompanjon. På den tiden så bestod PR Butiken av en inredningsbutik som sålde inramade posters för att pryda kontor. Några år senare, 1988, bestämmer sig Per-Anders tillsammans med brodern Lars-Åke att man skall bredda marknaden, och i den vevan övergår verksamheten till att sälja inramade samlar-tavlor från exempelvis Lasse Åberg, Ulrica Hydman Vallien och Lena Linderholm. Samtidigt bytte man namn från PR Butiken till PR Ram.

Idag ligger fokus på hembelysning och efter en omorganisation år 2000 så heter man nu som bekant PR Home. Inte nog med att PR Home under åren varit flexibla i dess marknadsanpassning, utan PR Home har också varit i framkant vad gäller att förflytta stora delar av affären från fysiska till digitala butiker. Oavsett fysiskt eller digitalt, så vet vi som är bekanta med PR Home att dem i yttersta grad har bidragit till vackrare hem sedan 1983.

PR Homes framgångsresa

PR Home har genomgått en häftig resa på flera sätt; för 8 år sedan omsatte man 23 miljoner och idag, med en tillväxt på 274%, omsätter man häpnadsväckande 86 miljoner. Med en genomsnittlig årlig tillväxt på 34% finns det utan tvekan något i det operativa arbete PR Home utför som bidragit så starkt till denna magnifika framgångssaga - frågan är vad? Det kanske vi aldrig får reda på, men vi känner ändå att vi bör ta pulsen på PR Home.

Robin Johansson, Marknadschef/CMO på PR Home, menar att inställning och öppenhet är mycket av de faktorer som ligger till grund varför man är där man är idag:

Vår framgång beror mycket på att vi under alla år varit väldigt öppna och mottagbara för e-handel. Vi har konstant uppmuntrat nya e-handelskunder och har alltid gjort vårt yttersta för att rekrytera fler. Sedan många år tillbaka har vi förstått vikten av att ha e-handelskunder; och det har lönat sig nu - speciellt under pandemin”.

Vidare berättar Robin om hur resan med deras första digitala marknadsplats tog fart:

Vår första kund vi körde dropshipment med var Ellos. Från början fick vi in order i pappersform som vi stansade in i vårt affärssystem varje morgon. Senare gick vi mot en order-integration via en excelfil, vilket underlättade något. Däremot kom det stora genombrottet i effektivitet och automatisering när vi via Gung kunde utveckla en fullt integrerad lösning som vi har implementerat för flera marknadsplatser idag”.

Idén om automatisering och kontakten med Gung

Idén om en automatiserade integrationer mot marknadsplatser kom efter ett samtal med vår VD på Gung, Daniel Göhlin:

Jag har alltid haft en bra dialog med Daniel. Först körde vi bara Gung B2S vilket i sig var ett enormt lyft både tekniskt och visuellt. Daniel låg konstant på oss om att vi också skulle köra Gung B2B, men vi hade redan investerat i en Magento-plattform och kände att det inte låg rätt i tiden att investera på nytt. Dock, efter ett tag insåg vi verkligen nyttan, flexibiliteten, och modulariteten med Gung vilket ledde till att vi tog steget till att byta från Magento till Gung B2B. I samband med det så frågade jag kring marknadsplatser och om Gung kunde hjälpa oss där varpå Daniel svarade: ‘Det ska vi nog kunna lösa’

Idag har PR Home flera tusen produkter uppe på diverse digitala marknadsplatser och redan 1 månad efter lansering så hade försäljningen på en marknadsplats gått om deras egen B2C, trots att PR Home endast hade 3% av sitt sortiment där.

Gungs nyckelroll i PR Homes sikte på Europa

Vi på Gung har varit med om många tillväxtresor i samband med att kunder valt att gå från en nationell spelplan till en internationell och alltmer tuffare sådan. Det har lett till flertalet bevis om att Gung som plattform har vad som krävs för att göra den resan, något som Robin ser som mycket positivt:

Man måste inse att i takt med att allt fler marknadsplatser öppnar och växer så blir världen mindre och mindre. Denna insikten har lett till att vi nu har som ambition att växa internationellt där vi först och främst tar sikte på den Europeiska marknaden. Detta tillväxtarbete kräver att vi har Gung som plattform att tillgå - främst på grund av att Gung har varit med om dessa resor förut och att Gung tillhandahåller den tekniska spetskompetensen som krävs”.

Vad gillar Robin Johansson och PR Home extra mycket med Gung?

När det kommer till vad Robin anser vara spetskompetensen hos Gung, så uttrycker sig Robin såhär:

Mycket av det jag gillar med Gung grundar sig i att Gung som företag är flexibla, kundfokuserade, och grymma på att följa trender. Vi kan få mesta av våra utmaningar lösta på kort varsel, just för att Gung alltid är där och redo att assistera. Gung har till och med gjort så att vi inte behövt att anställa för att ta oss an diverse utmaningar, vilket såklart har resurs-sparat något otroligt. Ska jag exemplifiera vad jag menar med att ni följer trender och är flexibla så är det bara att kolla på integrationen mot marknadsplatser som finns idag: Tidigare hade ni ingen integration, en kund ställde frågan, och någon vecka senare var den på plats. Det kallar jag service!”

Avslutningsvis säger Robin följande, med ett stort leende på läpparna och en glimt i ögat: “Utan Gung hade vi inte kunnat expandera i den takt som vi har gjort”

Vi tackar Robin för ett mycket väl fungerande samarbete, samt att Robin tog sig tid för att ställa upp på en intervju. Vi önskar Robin och PR Home all lycka i framtiden.