Nordens ledande leverantör av tekniska produkter för industri och handel valde Gung för att minska det administrativa arbetet med nytt PIM-system och ny webshop. I de tidiga stadierna av Coronapandemin påbörjade Otto Olsen arbetet med att bygga upp ett nytt PIM-system för att skära ner på det administrativa arbetet som krävdes för att hantera den omfattande produktkatalogen. Dagarna med Excel-ark fulla med produktinformation skulle snart vara över, istället skulle all data samlas på en central databas. I samband med detta ville man även bygga en ny B2B webshop som skulle vara enklare att navigera och lägga order i. Med sig på resan hade de Gung.
Otto Olsen, Nordens ledande leverantör av tekniska produkter för industri och handel, stod inför utmaningen att hantera en produktkatalog med över 250 000 artiklar, var och en med upp till 1 500 olika egenskaper. Produktinformationen var utspridd över kataloger och Excel-filer, vilket gjorde det svårt att hålla ordning på data och ännu svårare för kunder att navigera och lägga order i företagets B2B-system. “Vi hade inte något man kan kalla system. Ingenting fungerade i det vi körde tidigare,” säger Erlend Gunnulfson Hegna, produktchef på Otto Olsen, och förklarar hur ineffektivt det var att arbeta med dåvarande lösningar.
Utöver behovet av ett nytt PIM-system (Product Information Management) för att strukturera produktdata, behövde företaget en helt ny B2B-webshop. Den befintliga lösningen, där varianter av artiklar presenterades som enskilda produkter, försvårade både den interna administrationen och användarupplevelsen för kunderna. Det blev tydligt att företaget behövde en central plattform som kunde effektivisera produktadministrationen och samtidigt erbjuda en enklare webshop för sina kunder. Efter noggrant övervägande valde Otto Olsen att samarbeta med Gung för att skapa en mer användarvänlig och effektiv lösning.
Gung erbjöd en omfattande PIM-lösning som centraliserade och strukturerade all produktdata i en gemensam databas, vilket markerade slutet för Excel-filerna. “När vi hade bestämt att det var dags att byta satte vi oss ner och skrev ner allt vi var ute efter, både i en PIM-lösning och för en webshop. Vi presenterade sedan allt detta för ett par olika leverantörer… Valet föll då på Gung, delvis för priset men även för det vi kände att vi kunde få ut från projektet i och med kunskapen Gung kunde bidra med,” säger Erlend. Det nya systemet organiserade artiklarna i produktfamiljer, vilket förenklade både administrationen och navigeringen för kunderna.
Pandemin förde med sig logistiska utmaningar, då projektet snabbt behövde skötas helt på distans. Trots detta löpte samarbetet mellan Otto Olsen och Gung smidigt. “Vi känner att det har fungerat bra även på distans med god kommunikation och bra stöd,” berättar Erlend om det framgångsrika samarbetet. Efter att ha samlat in all produktdata och lanserat den nya B2B-webshopen i oktober 2021, kunde Otto Olsen snabbt märka positiva resultat. “Den respons vi fått från våra kunder sedan vi gick live har varit väldigt positiv. Även om vi fortfarande har en bit kvar att gå innan allt är helt färdigt är vi väldigt nöjda med det resultat vi ser hittills,” avslutar Erlend.
“Ja det är ju en väldigt svår fråga, att trycka på en grej det tycker jag är svårt”, säger Erlend och skrattar. Han funderar en kort stund innan han fortsätter. “Jag tycker att det varit ett gott samarbete mellan oss hela vägen. Men ska man lyfta en sak lite extra så skulle det nog vara kunskapen Gung har om både Jeeves och PIM-system. Det har ju lett till väldigt goda förutsättningar för projektet. Vi har kunnat få det stöd och den hjälp vi behövt under resans gång. Vi har kunnat ställa frågor och lägga fram förslag och snabbt fått tillbaka ett svar på om det skulle gå att implementera eller inte. Det är något vi uppskattat.”
Vi på Gung tackar Erlend och Otto Olsen för ett bra samarbete, det är ett rent nöje att arbeta med Erlend och hans kollegor. Extra imponerande är det enorma arbete som lades ner för att samla in all produktdata för det nya PIM-systemet det gör det väldigt roligt att se webshopen gå live. Vi ser nu fram emot att fortsätta stötta Otto Olsens fortsatta tillväxt.