En bra onboardingprocess sparar både dig och dina kunder tid och energi samtidigt som ni blir effektivare och nöjdare. Genom att hjälpa kunderna komma igång och locka dem in i er nya B2B e-handel ökar chanserna att kunderna använder portalen regelbundet.
Onboardingen ger er dessutom chansen att förbättra hur dina kunder upplever ditt företag och öppna upp möjligheter för att öka försäljningen genom introduktionserbjudanden. Genom att fokusera på en personlig onboarding visar du att du bryr dig om kundernas framgång och skapar starka relationer som kan hjälpa ditt varumärke. Genom att satsa på en bra process kan du försäkra dig om att övergången blir smidig och att ditt företag blir framgångsrikt på lång sikt.
I detta blogginlägg har har vi listat några viktiga tips att tänka på när du hjälper dina kunder att komma ingång med att handla online i er B2B e-handelsportal:
Ge klara och enkla instruktioner för hur man använder portalen. Skapa guider, bjud in till handledning, spela in videos eller andra pedagogiska material för att stödja kunderna genom processen. Bygg upp ett bibliotek av hjälpartiklar, felsökningsguider och steg-för-steg-anvisningar för att stötta kunderna även när ditt team inte är tillgängligt.
Investera tid i att ha personliga samtal med dina kunder för att hjälpa dem att komma igång. Erbjud personlig support och träning för dina kunder, det kan inkludera webinarier, telefonsupport eller onlinemöten för att säkerställa att de känner sig trygga i er nya e-handel. Ett tips kan vara att schemalägga personliga onboarding-samtal, här kan både säljare och kundtjänst hjälpa till. Kundträffar brukar också vara bra tillfällen att introducera till B2B e-handel.
Uppmuntra dina kunder att handla online. Erbjud dem specialerbjudanden, rabatter eller exklusiva kampanjer när de lägger ordrar i er e-handel. Erbjud incitament som "20% rabatt på första köpet" eller "gratis frakt" för att locka till att använda din orderportal. Detta skapar en win-win-situation genom att öka kundens värde samtidigt som du ökar din försäljning. Det kan också sporra dem att prova och fortsätta använda e-handelsportalen.
Ge kunderna möjlighet att göra testbeställningar för att vänja sig vid din nya e-handel och identifiera eventuella hinder eller problem. Genom att erbjuda träning, support och stöd från er skapar du en positiv kundupplevelse.
Gör er egna personal till ambasadörer. Om ni har en kundtjänst så se till att involvera dem i onboardingen. Ge de i ert team som har mycket kundkontakt tillgång till portalen så de kan lägga till nya kunder. När kunder kontaktar dem på traditionellt sätt via telefon eller mail är de en viktiga kanal för att vänligt (men kanske en smula bestämt?) hänvisa kunden vidare att lägga ordern i er portal istället.
Se till att alla era kunder snabbt kommer igång genom att upprätta inlogg till samtliga kunder från start. I Gung kan ni göra en import av en excelfil med kunddata, en sk användarimport, då går det snabbt och enkelt att skapa inlogg till alla kunder.
Skapa en pop-up som syns i portalen när kunderna loggar in. Där kan ni tipsa om användandet och lyfta fördelar med att lägga in order digital såsom att få tillgång till lagersaldo, se vad för andra artiklar som finns mm.
Fortsätt att kommunicera om er E-handel med kunderna. Skicka ut nyhetsbrev, uppdateringar eller tips för att hålla dem engagerade och informerade om eventuella förändringar eller nya funktioner på portalen. Till slut kommer polletten att ramla ner.
Efter avslutad onboarding, fortsätt att följa upp hur dina kunder upplever portalen. Ett sätt är att sända ut en kundundersökning per mail och för att ta del av deras upplevelse. Var öppen för feedback och använd den för att göra kontinuerliga förbättringar i er e-handel. Det visar att du är engagerad i deras framgång och skapar en stark och långsiktig relation.
Med stöd av våra tips kommer du att skapa en framgångsrik onboarding-process för dina B2B-kunder och säkerställa en smidig övergång till din orderportal. Detta kommer inte bara att öka antalet ordrar i din webbutik utan också stärka ditt varumärke och bidra till att bygga långsiktiga kundrelationer. Lycka till!