En välfungerande webshop för B2C, tillsammans med stark närvaro på sociala medier, är nu grundbulten både för varumärkesresan och för att bibehålla förtroendet hos de egna återförsäljarna och slutkunderna. Att sälja online direkt till konsument gör dessutom i de allra flesta fall varje såld vara mer lönsam.
På Gung har vi alltid varit fokuserade på orderflöden kring B2B-handel, vilket egentligen innebär all försäljning av varor som sker mellan tillverkande eller distribuerande bolag och deras återförsäljare. I och med att vi är B2B-specialister så har vi djup kunskap kring affärssystem och orderhantering, vilket gör att det vore rimligt av oss att också erbjuda en lösning för B2C. Som vi skrivit om tidigare så har vi fått fler och fler frågor kring direktförsäljning till slutkund de senaste åren.
För nära två år sedan så bestämde vi oss för att undersöka vilken plattform vi skulle rekommendera för de av våra kunder som var sugna på att börja med B2C, eller där man låg på en äldre plattformstyp och ville byta. Kriterierna var lika enkla som viktiga:
Den ska gå att integrera med de affärssystem som vi jobbar med så att ordrar kommer in löpande utan manuell hantering.
Produkterna ska gå att bygga ihop med data och bilder i Gungs PIM för att sedan skickas över till shoppen med ett klick, eller tas bort lika enkelt vid behov.
Administratörsgränssnittet ska vara tydligt och lättförståeligt.
Den ska kunna vara internationell, dvs kunna sälja i flera valutor och språk, för alla som vill utan krångel.
Utseendet ska vara flexibelt men inte så simpelt att man måste bygga allt från noll.
Priset per månad ska vara rimligt och bindningstiden kort.
Efter en kort utbildning så ska vår kund vara så självgående att vi inte behövs mer.
Just den sista punkten tål att tittas lite närmare på. Självklart får man hjälp om man vill, men vi vill inte vara en bromskloss för att butiken ska kunna uppdateras. Till exempel vid byte av innehåll på startsidan, ändring av färger på knappar, vid skapande av en kampanjkod eller för att lägga till en ny gräns för fri frakt. Allt det och mycket mer ska kunna hanteras internt direkt när man vill eller behöver.
Plattformen som vi valde och som uppfyllde samtliga kriterier är precis som rubriken säger Shopify. Ett från början kanadensiskt bolag som fokuserat enormt mycket sedan starten på att just se till så att man som handlare har full koll och kontroll över butiken, gränssnittet är fantastiskt bra, man startar med en flexibel designmall och det är jämförelsevis väldigt enkelt för oss på Gung att koppla mot Garp, Jeeves eller Fortnox.
Shopify är en komplett handelsplattform där man kan skapa och anpassa en webbshop för försäljning till konsumenter.
Shopify är helt molnbaserat, vilket innebär att man slipper oroa sig för uppgraderingar och underhåll av mjukvara och webbservrar.
Man kan använda Shopify för försäljning till alla länder i världen, eller välja vilka man vill sälja till.
Webshoppen, bloggen, kassan och e-postmeddelandena, kan visas på vilket eller vilka språk som helst.
Man kan sälja i en eller flera valutor.
Fler funktioner utöver basen kan läggas till i butiken med hjälp av färdiga appar.
Shopifybutiken kan kopplas till vilken domän som helst som man äger eller skaffar.
Månadskostnaden till Shopify ligger på ca 300, 800 eller 3000 kr, mest beroende på om man ska sälja internationellt och vill kontrollera sin prissättning eller ej. Utöver det tillkommer vanligtvis någon hundralapp för tilläggstjänster, appar, som man valt.
Betallösningen finns inbyggd och inkluderar både tex kort och Klarna, man kan använda den eller förhandla med egna betalleverantörer.
Mer info finns här på Shopifys sida
Ett Shopifyprojekt startar med att vi parallellt sätter upp både den visuella framsidan av butiken och produkt- och orderintegrationen genom Gung. Det går att lägga den här fasen på väldigt många olika nivåer, vi är vana att jobba flexibelt och ser gärna att ni kan ta över och jobba själva i butiken med utseende, navigation och kringsidor så fort som möjligt.
När allt är på plats så är det ungefär det här som sker löpande:
Produkterna som ska över till shoppen kläs med data och klickas för i PIM.
Produkterna skickas över till Shopify tillsammans med pris från affärssystemet och aktuellt lagersaldo.
När en order sedan läggs skickas en orderbekräftelse per mail till kunden.
Orderns hämtas in till affärssystemet via Gung, till rätt kundnummer och med rätt villkor givetvis.
Ordern hanteras av lagret och när den är utskriven och packad skickas paketet från lagret och spårningsnumret går tillbaka till Shopify.
Ett leveransmail skickas till kunden med spårningsinformation.
Ordrar skickas in i affärssystemet så fort de kommer in och lagersaldon uppdateras regelbundet från affärssystemet till Shopify för att den datan ska vara så aktuell som möjligt. När det sedan kommer en retur så krediterar man ordern i affärssystemet och betalar tillbaka den i Shopify, där kan man alltid se en tidslinje för vad som hänt på en order så att det är tydligt för alla som jobbar i exempelvis kundtjänst.
Det är såklart omöjligt att hitta något som fyller precis alla behov alltid. Våra erfarenheter är att i de fall som man har en väldigt specifik design som man vill följa så kanske det inte är det bästa alternativet. Vi bygger på designmallar för att inte skapa om hjulet varje gång och göra av med budget i onödan. Annars är varken väldigt små eller väldigt stora produktkataloger något problem och vi även om vi hittills jobbat mest med olika typer av kunder inom kläder, skor och fritidskläder så har vi även några inom elektronik, inredning och möbler – en kul och bred mix helt enkelt!
Vi hoppas att den här artikeln gjort er lite klokare. I skrivande stund har vi hjälpt runt 30 av våra kunder att komma igång eller utvecklas vidare med Shopify. Tror du att det är något för er eller vill du prata detaljer? Det gör vi mer än gärna!