Som leverantör kommer du säkert råka ut för kunder som önskar att ni tar emot order via EDI, vi som samarbetspartner till er hjälper gärna till med att komma i gång. Det är inte alltid en snabb och billig övning men när den väl är på plats sparar det massor av tid för er och er kund och ger ett stabilt orderflöde som går direkt in i affärssystemet.
Det vi på Gung erbjuder, till skillnad från en traditionell EDI-partner, är kunskap och förståelse kring era orderflöden i affärssystemet. Eftersom Gung är färdigintegrerat med ert affärssystem redan så kan vi gemensamt hitta det som fungerar för just er.
EDI i korthet är ett antal elektroniska meddelanden som utbyts mellan er och er kund.
• Order. Ni tar emot en inköpsorder från er kund elektroniskt. Det vill säga Gung hämtar order från en FTP eller liknande och skapar upp den i ert affärssystem
• Ordererkännande. Det är ett meddelande från säljaren till köparen som svar på en order de har skickat till er. Ni svarar helt enkelt på att ordern är mottagen och när ni kan leverera den till kunden. I affärssystemet gör ni korrigeringar på ordern och Gung skapar det elektroniska ordererkännandet till er kund.
• Leveransavisering. Ingår ibland i ett flöde, om det sätts upp är det ett säkert och smidigt sätt att tala om när och vad som levererats till er kund. När leveransen är slutförd i affärssystem, och ett eventuellt WMSsystem, skapas leveransaviseringen till er kund.
• Faktura. Fakturan som går från er till er kund är helt elektroniskt. Ni fakturerar i affärssystemet och Gung skapar den elektroniska fakturan till er kund som då hamnar direkt i deras reskontra.
• Vi är både er partner för att få in EDI-meddelandet till och från ert affärssystem och de som konverterar meddelandet i format som passar.
• I Gung får ni en översikt över era meddelanden, alla utgående och inkommande, som ibland kan vara svårt att se direkt i affärssystemet.
• Vi kan er verksamhet och vet hur ni vill att en order skall skapas i ert affärssystem.